KözKép

KözKép

Vita a bérlővel: ki fizeti a közös költséget?

2019. november 11. - dorakrokovics

Gyakoriak azok a helyzetek, amikor egy bérlő és az ingatlan tulajdonos elszámolási vitába kerülnek egymással a közös költség miatt. Ezek a nézeteltérések általában abból adódnak, hogy a bérlő nem tudja, pontosan mit tartalmaz a közös költség és mi az amit neki kell fizetnie. Ennek a rendezésében szeretnék most segítséget nyújtani.

Kezdjük azzal, hogy törvény szerint a közös költséget a tulajdonosnak és nem az ingatlan használójának (kivétel lehet a haszonélvező, de ez más téma), bérlőjének kötelessége megfizetni. Így most azokról az esetekről beszélünk, amikor a bérbeadó és a bérlő megállapodása szerint a közös költséget a bérlő fizeti. De ez a megállapodás nem érinti a közös képviseletet, hiszen mindentől függetlenül továbbra is a tulajdonos a fizetésre kötelezett a társasház szempontjából.

A fentiek miatt a legfontosabb, hogy a bérlőnek el kell fogadnia, hogy a közös képviselet az ő részére nem fog kiadni információt, kizárólag a tulajdonosnak. Ha bármilyen dokumentumra vagy igazolásra van szükség azt rajta keresztül vagy a tőle származó meghatalmazás birtokában lehet kérni.

Ha cég bérli az adott ingatlant, akkor érthető módon a közös költséget szeretné elszámolni, így erről neki bizonylat szükséges. Számlát nem tud ilyen esetben a társasház kiállítani, így maximum könyvelési, számlát helyettesítő vagy egyéb elnevezésű bizonylatot tud a közös képviselet biztosítani, az ingatlan tulajdonosának nevére. A javaslatom ezért főleg cégek esetében, hogy a közös költséget ne közvetlenül a társasház részére, hanem a bérbeadónak fizessék, aki erről a bérlője nevére tud pénztár bizonylatot vagy egyéb dokumentumot kiadni (akár számlát).

Szintén a vitás pontok közé tartozik, hogy a közös költség mit tartalmaz és abból a bérlőnek mit kell fizetnie. Nos, az egész probléma onnan ered, hogy a felújítási munkákra elkülönített alapot a legtöbb helyen külön kimutatják. De vajon része-e a közös költségnek a felújítási alap? Igen!

24. § *  (1) A közös tulajdonba tartozó épületrész, épületberendezés, nem lakás céljára szolgáló helyiség és lakás fenntartásának költsége, valamint a rendes gazdálkodás körét meghaladó kiadás (a továbbiakban együtt: közös költség) a tulajdonostársakat tulajdoni hányaduk szerint terheli, ha a szervezeti-működési szabályzat másképp nem rendelkezik.

Mert mi is a fenntartás?

56. § E törvény alkalmazásában:

2. Fenntartás: az üzemeltetés, a karbantartás és a felújítás.

Tehát, amikor úgy egyezünk meg a tulajdonossal, hogy a bérleti díjon és a rezsin felül a közös költséget is fizetjük, akkor abba bele tartozik a felújítási díj is.

Amit viszont mindenkinek tanácsolok: egy ingatlan bérlése előtt mindig egyezzünk meg a tulajdonossal, hogy pontosan mit fizetünk és legyünk tisztában azzal, hogy amikor közös költségről beszélünk az nem csak a lépcsőház világítása vagy a szemétszállítás díja!

Amennyiben kérdése van ezzel a témával kapcsolatban vagy szeretné, ha Önnél is írásaimmal egyező felfogású, szakmaiságú Társasház kezelés lenne, úgy keresse fel weblapunkat a www.kozkep.hu címen!

 

Photo by Nik MacMillan on Unsplash

A bejegyzés trackback címe:

https://kozkep.blog.hu/api/trackback/id/tr1215290536

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása